Pasen, ds. Barbara Lamain

Pasen: het licht gloort, Jezus bleef niet in het graf. De dood kon Hem niet vasthouden. Hij stond op en leeft. Dat vieren we uitbundig op Paasmorgen. Dit is een gezinsdienst, dat betekent dat de oudste kinderen van de Kindernevendienst in de kerk blijven. Dit jaar lezen we over het lijden, sterven en de opstanding van Jezus vanuit het evangelie naar de beschrijving van Lucas. Verschillende gemeenteleden leveren een bijdrage aan de diensten. Mooi om deze zo samen te kunnen beleven.

Collecte Diaconie: Eerste Paasdag: Kerk in Actie: Werelddiaconaat Libanon

Bourj Hammoud is een veelkleurige, dynamische wijk in het oosten van de Libanese hoofdstad Beiroet. Het is er nooit stil op straat en er is nauwelijks een rustig plekje te vinden. Overal hoor je het lawaai van stemmen, claxons en muziek. In de smalle straatjes vind je, onder een wirwar van elektriciteitsdraden, talloze eetstalletjes en winkels: van kleine supermarkten tot koffietentjes en van kapperszaken tot falafelbars. Ook zie je veel ambachtswerkplaatsen, voor koper, hout en leer.Dat komt doordat Bourj Hammoud is begonnen als vluchtelingenkamp voor Armeniërs, vlak na de genocide, nu ruim honderd jaar geleden. Helaas kent Bourj Hammoud ook een andere kant. Als je goed kijkt, valt het je op dat veel winkels en werkplaatsen dicht zijn. Hun rolluiken zijn al maanden- en soms zelfs jarenlang gesloten. De economische situatie in Libanon is dramatisch.

Ook zijn er in het overvolle Bourj Hammoud spanningen tussen verschillende bevolkingsgroepen. Armeniërs hebben het gevoel dat de wijk van hen is, maar ook Libanezen en Syrische vluchtelingen maken er aanspraak op. Met allerlei symbolen markeren groepen hun eigen leefgebied: christenen hangen kruisen tussen de elektriciteitskabels, moslims foto’s van hun leiders, en weer andere groepen vlaggen van een politieke partij. Het maakt de sfeer soms agressief. Alsof deze wijk letterlijk wel wat vrolijkheid kan gebruiken, staat er midden in de wijk het knalgeel geverfde Manaracentrum. Er komen zo’n achthonderd tot duizend jongeren per jaar naar het Manaracentrum. Het is de enige plek in Bourj Hammoud waar ze naartoe kunnen voor onderwijs, psychische hulp en ontspanning, Met steun van Kerk in Actie biedt dit project van Youth for Christ een veilige plek aan de jongeren van Bourj Hammoud. U kunt dit werk steunen door uw bijdrage over te maken op rekening NL89 ABNA 0457 457 457 t.n.v. Kerk in Actie te Utrecht, o.v.v. het projectnummer ‘Z 9201488’ of doneer online. Hartelijk dank!

Collecte Kerkrentmeesters:

17 april 2022