Gedachtenisdienst, ds. Barbara Lamain

Dit is de laatste zondag van het kerkelijk jaar. We gedenken degenen die het afgelopen jaar overleden zijn: leden van onze gemeente of mensen met wie we ons sterk verbonden voelen. Gemeenteleden die het afgelopen jaar overleden zijn, zullen we in elk geval herdenken. Mocht u het op prijs stellen als een andere geliefde van u op deze zondag ook in onze gemeente herdacht wordt, laat het ons zo spoedig mogelijk weten.

Collecte Diaconie: Dorcas

Dorcas investeert in duurzame verandering in het leven van mensen die achtergesteld worden. Bij armoede, uitsluiting en crisis creëren ze mogelijkheden voor hen om tot bloei te komen. Zo volgen ze Jezus Christus.
Zij werken aan verandering op 3 niveaus. Ze creëren mogelijkheden voor mensen om zichzelf te ontwikkelen, en voorzien waar nodig in de eerste levensbehoeften. Daarnaast investeren ze in veerkrachtige gemeenschappen die zichzelf organiseren en samen werken aan oplossingen. En ze bouwen aan een rechtvaardige samenleving, waarin iedereen de kans krijgt om mee te doen.
Dorcas werkt in Oost-Europa, Oost-Afrika en het Midden-Oosten, waar zij jaarlijks ongeveer een miljoen mensen bereiken. Dorcas heeft vestigingen in 14 landen die worden geleid door lokale collega’s. Hier investeren ze in veerkrachtige gemeenschappen, waarin iedereen kan meedoen. Bij een ramp of crisis verlenen ze noodhulp en dragen ze bij aan wederopbouw. Tegelijkertijd investeren ze in structurele oplossingen voor armoede en uitsluiting. Bij alles wat ze doen staan daadkracht, integriteit en liefde centraal. Ook in onze omgeving zijn mensen voor Dorcas actief.
Zo staat er bij de boerderij van de fam. Van der Berg aan de Keenenburgweg 59-61, Schipluiden sinds kort een blauwe Dorcas container. Daar kunt u de kleding in deponeren. Tevens is er een Dorcas depot aan de Lierweg 53 in de Lier en in Naaldwijk kunt u van woensdag t/m zaterdag terecht in de Dorcas winkel in de Prins Hendrikstraat 16.

Collecte Kerkrentmeesters: PKN pastoraat

Samen gedenken in dorp of stadswijk

De kern van pastoraat is omzien naar elkaar in de naam van Christus. Het is de hulp die we elkaar bieden om de weg met God te gaan, in alle omstandigheden van het leven. Binnen de gemeente, maar vaak ook buiten de muren van de kerk. Zeker ook voor mensen in kwetsbare omstandigheden. Wat kan het belangrijk zijn: een luisterend oor en een begrijpend woord.
Om gemeenteleden toe te rusten in hun pastorale taken heeft Protestantse Kerk materialen en trainingen ontwikkeld. Zoals de training ‘Leiding van uitvaarten’, waar ingegaan wordt op wat er komt kijken bij het verzorgen van een uitvaart, zoals het gesprek met de nabestaanden, het samenstellen van de liturgie en ook het spreken in het openbaar. Naast de diverse pastorale trainingen zijn er ook brochures, gedichten- en gebedenboekjes beschikbaar en een online ideeënbank met suggesties voor het organiseren van pastorale activiteiten.
Met uw bijdrage aan de collecte steunt u de Protestantse Kerk in het ontwikkelen van pastorale trainingen en toerustingsmaterialen.

20 november 2022