Ds. Z. de Graaf uit Katwijk

Collecte Diaconie: Nederlands Bijbelgenootschap

Het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap (NBG) brengt de Bijbel dichtbij.

Het NBG wil dat ieder mens de Bijbel kan lezen in de taal die bij hem of haar past. Daarom zorgen ze voor goede en betrouwbare vertalingen, ook in Nederland en Vlaanderen, zoals de Bijbel in Gewone Taal en de NBV21.

Er zijn wereldwijd nog steeds heel veel mensen die geen eigen Bijbel hebben omdat zij die niet kunnen betalen. Het NBG werkt samen met Bijbelgenootschappen over de hele wereld om Bijbels te verspreiden onder deze mensen. Een voorbeeld hiervan zijn de eilanden in de Stille Zuidzee, waar meer dan 100.000 kinderen wonen. Er zijn bijna geen kinderbijbels in de talen die op de eilanden het meest worden gesproken. Het Bijbelgenootschap helpt de kerken op de eilanden. Ze laten kinderbijbels maken, speciaal voor de kinderen daar. De Bijbelverhalen worden zo verteld dat kinderen ze goed begrijpen. En de kinderbijbels zijn vertaald in de talen die het meeste voorkomen, en hebben mooie illustraties. Het kost veel geld om de kinderbijbels bij de kinderen op de eilanden te brengen. Ze moeten allemaal worden geïmporteerd en verscheept omdat er op de eilanden geen drukkerijen zijn. Doet u mee om dit belangrijke project te steunen?

Collecte Kerkrentmeesters: PKN Kerk en Israël

Voor de Protestantse Kerk is de relatie met het Joodse volk een wezenlijk onderdeel van de eigen identiteit. Daarom bezinnen we ons op de joodse wortels van ons geloof en bevorderen we het gesprek tussen Joden en christenen. Ook staan we op tegen antisemitisme.

In Nederland worden rusten we predikanten en gemeenten toe op het gebied van de relatie met het volk Israël. In Israël steunen we onder andere het werk van Nes Ammim, de internationale christelijke gemeenschap.

1 oktober 2023