Ds. Barbara Lamain (Heilig Avondmaal)

Deze zondag vieren we samen het Heilig Avondmaal, ’s morgens in de Woudtse Kerk en ’s avonds in De Rijstuin. We lezen verder in de gelijkenissen van Jezus: de gelijkenis van de weduwe bij de corrupte rechter (Lukas 18: 1-8), en de gelijkenis van de Farizeeër en de tollenaar (Lukas 18: 9-14).

Collecte Diaconie: Streekverband de Tien

Het is al vele jaren een goede traditie om de collecte aan tafel te houden voor Streekverband de Tien. De bij het Streekverband de Tien aangesloten kerken zamelen elk jaar geld in door acties, collecten en giften. Hiermee ondersteunt het Streekverband gelijktijdig zes projecten gedurende zes jaar. Om de drie jaar wisselen er drie projecten.

Eén van de projecten is Westland4Gambia.

Er is nagenoeg geen tandzorg in Gambia en met name voor kinderen is een gezond gebit van groot belang. Schade en pijn aan gebitten van kinderen belemmert hen tijdens het opgroeien. Kinderen eten, spelen, slapen en leren slecht als ze klachten aan hun gebit hebben. Sommige kinderen lopen jarenlang met een ontsteking in hun mond. Daardoor lopen ze achterstand in hun ontwikkeling op die ze nooit meer kunnen inhalen. In 2010 is het idee geboren deze grote doelgroep te gaan helpen.

Begin 2013 zijn zes auto’s vanuit Nederland naar Gambia gereden. De groep auto’s bestond uit twee ambulances, twee taxibusjes, een mobiele tandzorgpraktijk en een personenauto voor de stichting t.b.v. invliegende tandartsen, bestuursleden en werkbezoeken in Gambia.

De eerste mobiele tandzorgpraktijk is in maart 2013 overgedragen aan Foundation Westland4Gambia, die in november 2012 is opgericht en sinds 1 september 2014 gevestigd is in het dorp Jamwelly. In deze praktijk kunnen zowel kinderen als volwassenen met problemen aan het gebit terecht.

Tandenborstels liggen bij ons in elke supermarkt en drogisterij, maar is in Gambia een luxe artikel en voor de lokale bevolking bijna niet betaalbaar. Stichting Westland4Gambia wil daarom zoveel mogelijk nieuwe tandenborstels en tubes tandpasta inzamelen om te kunnen meenemen wanneer ze weer naar Gambia afreist voor een werkbezoek om het project te begeleiden. Elk jaar zijn er heel veel tandenborstels en tandpasta nodig en kunnen dus doorlopend worden ingeleverd. Wie zelf toe is aan een nieuwe tandenborstel of tandpasta moet kopen, zou kunnen overwegen om een tweede tandenborstel of tube tandpasta te kopen en dit te doneren aan de stichting. In de Woudtse kerk en De Rijstuin staat een doos om te verzamelen. Doet u mee?

Collecte Kerkrentmeesters: Eigen werk

13 november 2022