Ds. A. Sterrenburg uit Voorburg

Collecte Diaconie: St. ORA Zending en Hulpverlening

ORA is een interkerkelijke hulporganisatie en ondersteunt meer dan 70 zendings- en hulpverleningsinitiatieven in 23 landen in Azië, Afrika en Oost-Europa. Hierbij werken ze nauw samen met lokale kerken en organisaties.

De plaatselijke kerken en organisaties zijn uitstekend op de hoogte van de lokale situatie, de lokale problemen en gevoeligheden en de cultuur van het gebied waarin gewerkt wordt. Dit komt de hulpverlening ten goede. In midden-Oekraïne helpt een voorgangersgezin met de opvang van gevluchte Oekraïners, op doorreis naar het westen. In noord-Hongarije zijn in de buurt van de grens op twee locaties containers geplaatst. Deze worden wekelijks bevoorraadt door vrachtwagens met hulpgoederen. En ORA helpt kerken in noord-Hongarije met onderdak, gaarkeukens, matrassen en kleding. Duizenden vluchtelingen trekken naar dorpjes en steden. Zij vinden onderdak in kerken die daardoor veranderen in grote slaapzalen! Doe mee met deze collecte of doneer op NL55 INGB 000 233 1201 t.n.v. Stichting ORA te Nieuwleusen.

Collecte Kerkrentmeesters: Missionair werk

In Nederland gaan steeds minder mensen naar de kerk. Maar dat betekent niet dat er geen behoefte is aan zingeving. Kerken spelen hierop in met pioniersplekken, een nieuwe vorm van kerk-zijn. Zoals bijvoorbeeld pioniersplek LUX in Den Haag, waar twintigers en dertigers met elkaar in ontspannen sfeer spreken belangrijke levensvragen.

De afgelopen tien jaar ontstonden zo’n 180 pioniersplekken binnen de Protestantse Kerk. Ze vormen nieuwe christelijke geloofsgemeenschappen voor diverse doelgroepen die nu niet kerkelijk betrokken zijn.

8 oktober 2023