Ds. T. Meijer uit Puttershoek (Heilig Avondmaal)

Collecte Diaconie: Streekverband de Tien

Vorige week mochten we in De Rijstuin de afgevaardigden van de diaconieën van Westland en Midden-Delfland ontvangen tijdens een vergadering van Streekverband de Tien. Gastsprekers waren Ard-Jan Kok van Kerk in Actie en Tom Kolsters van Schuldhulpmaatje.

Ard-Jan gaf toelichting op de noodzaak van de voedselbank i.v.m. de armoede in Nederland. Momenteel is de vraag groter dan het aanbod en via Kerk in Actie zijn er dozen, flyers en posters te bestellen. Tom gaf een presentatie over Schuldhulpmaatje. Het duurt vaak 3 á 5 jaar voordat iemand aan de bel trekt voor hulp. Een saneringstraject duurt vaak 1 ½ jaar en daarna is er nazorg mogelijk.

Na de pauze kregen we een mooie presentatie van Dhr. Jan Prins, grondlegger van Stichting Jarikin in Haïti. Haïti is één van de corruptste landen ter wereld en mede door natuurrampen en corona was het een paar jaar niet mogelijk om optimale hulp te bieden. Een missie van duizend agenten uit Kenia moet met VN goedkeuring de Haïtiaanse politie gaan helpen, zodat het zelfvoorzienend tuinbouwbedrijf opgezet kan worden. Deze materialen liggen nog altijd opgeslagen in de haven van Port-au-Prince. Dhr. Jan Prins hoopt Haïti binnen afzienbare tijd te bezoeken. Stichting Jarikin is één van de projecten die ondersteund worden door Streekverband de Tien. Dit jaar worden er drie nieuwe projecten voorgedragen. We houden u daarvan op de hoogte. De avond werd afgesloten met een mooi gedicht.

Collecte Kerkrentmeesters: Eigen Werk

4 februari 2024