Ds. T. Wegman uit Zeist

Collecte Diaconie: Kerk in Actie: Oekraïne

Door de economische crisis en het militaire conflict in het oostelijk deel hebben veel inwoners van Oekraïne grote moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Gezinnen moeten vaak rondkomen van minder dan 50 euro per maand. Een sociaal vangnet ontbreekt en door corruptie en bureaucratie is er weinig vertrouwen in de overheid. Mensen hebben wel veel vertrouwen in de kerk. Met het project ‘De Goede Buur’ wil Lviv Education Foundation (LEF), partner van Kerk in Actie, kerken stimuleren om sociale initiatieven te ontplooien in hun dorp of stad. LEF begeleidt hen in het opzetten van initiatieven en biedt cursussen aan. Gezamenlijk wordt gekeken wat de noden zijn in de wijk en waar de kracht van de kerk ligt om er iets aan te doen. Kerken kunnen een verschil maken in hun omgeving door activiteiten te organiseren voor en met kinderen en jongeren. Jonge mensen worden in Oekraïne vaak aan hun lot overgelaten. LEF werkt vooral samen met jonge predikanten en gemeenteleden, omdat de jonge generatie enthousiast is en gelooft in verandering. Met de opbrengst van de collecte steunt Kerk in Actie het werk van LEF in Oekraïne en andere wereld diaconale projecten. Helpt u mee?

Collecte Kerkrentmeesters: eigen werk

7 mei 2023