Mw. R.N. Slot-de Haan uit Maasland

Collecte Diaconie: East African Care

In augustus 2004 is de stichting East African Care opgericht. De stichting financiert kleinschalige projecten in Kenia, Ethiopië en Kaapverdië. Ze zijn actief in Kenia in Kwale County, de kuststrook tussen Mombasa en Tanzania en sinds 2004 zijn er meer dan 50 waterputten en latrines overgedragen aan scholen en dorpsgemeenschappen.

In Ethopië hebben ze een onderwijsproject waardoor kinderen naar school kunnen gaan.  Op Kaapverdië zijn ze recent gestart met sponsorwerving voor het bouwen van een huis.

East African Care werkt aan onderstaande projecten maar daarnaast helpen ze waar nodig, soms met het opknappen van huizen of het betalen van medicijnen en ziekenhuisrekeningen. Elke euro die bij hen binnenkomt is welkom en wordt uitgegeven aan de projecten in Kenia. In Nederland wordt alleen met vrijwilligers gewerkt. De coördinator ter plaatse, Suleiman Mwakoja, rapporteert  wekelijks over de voortgang van de projecten en ze bezoeken de projecten in Kenia jaarlijks zelf (natuurlijk op eigen kosten). De huidige Corona epidemie zorgt voor veel uitdagingen, zowel voor de inwoners van Kenia als ook voor de sponsorwerving in Nederland.

Collecte Kerkrentmeesters: JOP Advent

Elk jaar doen meer dan zesduizend jongeren, verdeeld over zo’n zeshonderd plaatselijke groepen, mee aan de KerstChallenge, een spel van Jong Protestant, de jeugdwerkorganisatie van de Protestantse Kerk. In de KerstChallenge kruipen de jongeren in de huid van bijvoorbeeld de wijzen uit het Oosten of de herders. Zo ervaren ze het bijzondere kerstverhaal van binnenuit en ontdekken ze waarom God zich verbonden heeft met kwetsbare mensen en dat Hij voor ons een leven van vrede mogelijk maakt.

19 december 2021