Ds. Barbara Lamain

Online kerkdienst met als voorganger ds. Barbara Lamain.

In deze dienst zullen Karin en Marianne de belofte van geheimhouding afleggen. We zijn verheugd dat zij hebben aangegeven pastorale bezoeken te willen brengen.
Het verlenen van pastoraat is een belangrijke taak in de gemeente: elkaar persoonlijk ontmoeten en in gesprek gaan over geloof en leven. Dit is een taak die door verschillende mensen in onze gemeente wordt uitgevoerd: de pastoraal ouderlingen, de predikant en ook door pastorale bezoekers.

We lezen Johannes 4:1-30: Jezus ontmoet een Samaritaanse vrouw. Jezus laat merken wie Hij is. En Hij laat merken dat Hij ook weet wie zij is. Dat kan bij haar reden zijn om door de grond te gaan.  Misschien deed ze dat ook wel. Maar ze ervoer het vooral als bevrijding. Jezus kent ons ook. Als Hij ons aankijkt kunnen ook wij reden hebben om door de grond te gaan. En tegelijkertijd spreekt Hij ons aan op zo’n manier dat Hij ons uitnodigt tot een nieuw leven. Hij wil ons op onze voeten zetten en nodigt ons uit achter Hem aan te gaan.

Het bezoeken van de dienst is niet mogelijk.

Collecte Diaconie: Kerk in Actie; Noodhulp Ethiopië

In ons waterrijke Nederland krijgen we de laatste jaren steeds vaker te maken met droogte. Voor ons uitzonderlijke situaties, die tot discussies leiden. In zuiden en oosten van Ethiopië zijn ze droogte van oudsher gewend en zijn dit soort gesprekken aan de orde van de dag. Zeker nu het klimaat verandert en de regen onregelmatiger valt. Daardoor is het nóg veel belangrijker om: héél zuinig om te gaan met water en vruchtbare grond, om de juiste zaden en landbouwmethoden te gebruiken, om ook wat geld te verdienen voor tijden van nood. Ethiopische partners van Kerk in Actie leren boeren om beter voorbereid te zijn op de gevolgen van de klimaatverandering: Boer Akee leerde over irrigatie landbouw en het behoud van vruchtbare grond; Hij kreeg zaden die goed tegen droogte kunnen en leerde hoe hij de nieuwe gewassen moest verbouwen; zijn vrouw Rahmoo leerde geld sparen via een spaargroep; Muntaha kon met hulp een winkel starten in haar dorp; Meymuna verdient nu geld met een restaurant. Waar deze mensen eerder een deel van het jaar afhankelijk waren van voedselhulp, kunnen zij zichzelf nu redden en helpen ze hun hele dorp vooruit. Met uw bijdrage aan deze collecte steunt u via Kerk in Actie onder andere 3500 mannen, vrouwen en kinderen in Ethiopië om net als Akee, Rahmoo, en Muntaha en Meymuna beter voorbereid te zijn op klimaatverandering. Helpt u mee?

Collecte Kerkrentmeesters: Instandhouding eigen kerkdiensten en gebouwen

14 februari 2021